Acupunctuur VS morfine

Uit een nieuwe studie, gepubliceerd in het American Journal of Emergency Medicine, blijkt dat een acupunctuurbehandeling effectiever is tegen pijn dan het toedienen van intraveneuze morfine. Acupunctuur zou sneller de pijn verlichten en minder bijwerkingen geven. Gedurende 1 jaar werden in het Fattouma Bourguiba University Hospital in Tunesië 300 spoedpatiënten met acute pijn opgevolgd.

Hiervan kregen 150 mensen 15 mg morfine per dag toegediend, de andere 150 kregen acupunctuur. Beide groepen waren vergelijkbaar qua leeftijd, geslacht en bepaalde afwijkende stoornissen. Het enige grote verschil tussen beide groepen was dat er in de morfinegroep meer patiënten met buikpijn zaten en in de acupunctuurgroep meer gevallen van lage rugpijn.
Het resultaat van de pijnbestrijding bleek significant te verschillen tussen beide groepen. 92% in de acupunctuurgroep tegenover 78% in de morfinegroep. De mensen die acupunctuur kregen hadden na ongeveer 8 minuten al resultaat, de mensen die morfine toegediend kregen pas na ongeveer 14 minuten. De intensiteit van de pijn was bij de acupunctuurgroep iets lager dan bij de morfinegroep, maar niet significant.

Zoals uit de grafiek hierboven blijkt, heeft de acupunctuurgroep na 5 minuten een grotere pijnvermindering in vergelijking met de morfinegroep. Dit verschil bleef gedurende de gehele behandeling. De bloeddruk, hartslag, ademhaling en zuurstofverzadiging bleef voor beide groepen ongeveer hetzelfde. Van de morfinegroep ondervonden 85 patiënten (56,6%) kleine bijwerkingen zoals duizeligheid (42%). Van de acupunctuurgroep ondervonden slechts 4 patiënten kleine bijwerkingen (2,6%) zoals naaldbreuk (2%). In beide groepen werden er echter geen grote nadelige bijwerkingen vastgesteld. Er werd geconcludeerd dat de acupunctuurgroep een groot pijnstillend effect ervoer, dat sneller optrad en met aanzienlijk minder bijwerkingen. Sinds 1996 erkent de Wereldgezondheidsorganisatie acupunctuur als een veilige en effectieve therapie voor de behandeling van een breed scala aan aandoeningen, waaronder pijn en ongemak. Desondanks is het gebruik van acupunctuur binnen de conventionele zorg nog steeds uitzonderlijk zeldzaam. Mensen staan er heel sceptisch tegenover. Vaak wordt acupunctuur afgeschreven als louter ‘placebo’.
Het placebo-effect is daarentegen niet te onderschatten. Het weerspiegelt de diepe kracht en het regeneratieve vermogen van het lichaam om zichzelf te genezen. Deze kracht vertaalt zich direct in echte, meetbare verbeteringen en een duidelijk positief klinisch resultaat waardoor het niet uitmaakt of we volledig begrijpen ‘hoe’ het werkt.

acupuncture gold coast, gold coast acupuncture, australian acupuncture clinics

Het is duidelijk dat de nieuwe studie onthult dat acupunctuur een krachtige rol speelt bij pijnbestrijding tegen meer dan 100 verschillende aandoeningen. Acupunctuur is één van de meest effectieve alternatieve geneeswijzen. Miljoenen mensen over de hele wereld geraken verslaafd aan bepaalde pijnstillende medicatie. Acupunctuur is daarom een ideaal medicijnvrij alternatief! We kunnen concluderen dat patiënten die met spoed pijnbestrijding nodig hebben via acupunctuur minstens even effectief en zelfs veiliger behandeld kunnen worden dan door het toedienen van morfine!