BEHANDELINGEN

Oosterse Manuele Therapie

Deze vorm van therapie is een geheel van manuele technieken zoals massage, het masseren van acupunctuurpunten en triggerpunten en het mobiliseren en manipuleren van gewrichten.

Je kan terecht bij een oosters manueel therapeut voor het losmaken van spanning en stijfheid van – vaak pijnlijke – spieren en gewrichten.

Acupunctuur

Acupunctuur is een oosterse therapievorm waarbij de therapeut naalden plaatst op strategische punten van het lichaam.
Op deze manier kan de therapeut het zelfherstellende vermogen van het lichaam aanspreken.

Met ooracupunctuur behandelen we voornamelijk verslavings-problematieken en pijn. Met lichaamsacupunctuur werkt de therapeut meer in op interne processen zoals onder andere het verteringsproces en het neurologisch systeem.

Relaxatiemassage

Bij Praktijk Hanssens kan je ook terecht voor een ontspannende massage. Hierbij worden geen naalden gebruikt – met uitzondering van ‘Reboot’ – en ook geen gewrichtsmobilisaties of -manipulaties.

Tijdens de massage wordt gebruik gemaakt van etherische oliën.
Hierbij masseert de therapeut specifieke acupunctuurpunten die de meridianen zuiveren.
Ideaal voor mensen die enkel op zoek zijn naar pure ontspanning.

Lees hier meer over onze relaxatiemassages

Ontspanning

F.A.Q.

Tuina, mogelijks de oudste vorm van manuele therapie in het Oosten. Volgens een legende was Bian Que (310 B.C.) één van de eerste TCM-dokters in China. Het woord bestaat uit twee begrippen: ‘tui’ en ‘na’. Beide refereren naar een handgreep die bij een behandeling kan gebruikt worden. ‘Tui’ betekent letterlijk ‘duwen’ en ‘na’ betekent ‘grijpen’. Tuina kan men het beste omschrijven als een geheel van manuele technieken zoals massage, het masseren van acupunctuurpunten en triggerpunten en het mobiliseren en manipuleren van gewrichten.

Veelvoorkomende klachten:

• Pees- en spiergerelateerde klachten
    • Rugpijn
    • Nekklachten
    • Plantar fasciitis
    • Frozen shoulder
    • Muisarm
    • Spierzwakte
  • Beperking in kracht en lenigheid
  • Blokkades van gewrichten
  • Bewegingsbeperkingen
Tuina is één van de oudste vormen van manuele therapie die er bestaat. Tuina kende zelfs haar opmars nog voor de acupunctuur. Maar zijn er ondertussen eigenlijk bewijzen van het effect van tuina?

Gelukkig wel!
Lees er meer over via deze link.

Acupunctuur kent een breed toepassingsgebied en verschillende toepassingsvormen. Acupunctuur kan toegepast worden op het lichaam of op het oor, of kan met behulp van elektrische stroom toegediend worden. De voornaamste redenen voor het gebruik van acupunctuur zijn pijnbestrijding en stimulatie van spieren en ontstekingen. Hoewel er veel meer toepassingen zijn, lijken dit ons de belangrijkste.

Veelvoorkomende klachten:

• Lage rugpijn
  • Chronische pijn
  • Tenniselleboog
  • Neuralgie
  • Whiplash
  • Misselijkheid
  • Vochtopstapeling
  • Spanningsklachten

Helaas is onze praktijk niet toegankelijk voor rolstoelpatiënten.

Dat hangt ervan af.

Als het probleem al langer aanwezig is, dan zal de therapie meer tijd nodig hebben voor je een effect zal merken. Is het probleem op een kortere termijn ontstaan, dan zal de therapie sneller aanslaan.

Acupunctuur werkt meestal opbouwend. Dat wil zeggen dat de behandeling keer op keer sterker wordt. Tuina of oosterse manuele therapie werkt naar onze mening sneller, maar kan dan weer moeilijker interne problematieken bestrijden. Alles is dus steeds afhankelijk van de aard van de problematiek en meestal is een afwisselingen tussen beide behandelingen aangewezen.