COVID-19

Virussen en bacteriën kunnen een beetje vergeleken worden met parasieten. Hun overleving is afhankelijk van de gastheer. Na het binnendringen van het virus in het lichaam vermenigvuldigen ze zich door het uitvoeren van een bepaalde eiwitsynthese. Eens het virus zich begint te vermenigvuldigen reageert het immuunsysteem. Bij de meesten van ons, diegenen die geen verzwakte constitutie hebben, is dat voldoende en kan het virus geneutraliseerd worden. Krijgt het virus echter de bovenhand, heeft dit ernstige gevolgen voor de longen.

Wat kunnen we doen?

Blijf rustig

Eerst en vooral mogen we stress en angst geen vrij spel geven. Ze werken immers ons immuunsysteem tegen! Dit betekent dat je het probleem niet moet gaan negeren, maar beperk bijvoorbeeld je informatiestroom tot 2 moment per dag. Het heeft geen zin om je continu te laten overspoelen door negatieve berichten. Daarom enkele tips om innerlijke rust te stimuleren.

  1. Reguleer het hart en het denken
  2. Beheers de ademhaling
  3. Breng het lichaam in balans

Je kan door de interne receptoren te stimuleren het hart en het denken tot rust brengen. Hiermee bedoelen we dat we alert worden van wat er in ons lichaam allemaal gebeurt. Vaak is het zo dat een bepaalde emotie een trigger kan zijn voor negatieve gedachten met alle fysische gevolgen die het met zich meebrengt. Als deze gedachten niet kunnen stilgelegd worden dan creëren ze van binnenuit terug een negatieve emotie. Enkele krachtige tools die je daarbij kunnen helpen zijn:

  • EFT
  • Mindfulness
  • Qi Gong (zie onder)

Als we last hebben van stress wordt onze ademhaling meer oppervlakkig. In sommige gevallen stopt de ademhaling zelfs kort. Alle organische zaken op onze planeet bewegen of vibreren op een bepaald ritme. Alles deint uit of krimpt in. Hetzelfde geldt voor onze ademhaling. Deze beweging zou natuurlijk en ritmisch moeten verlopen. Enkele tools die je kunnen helpen om je ademhaling te reguleren zijn:

Veel mensen werken van thuis uit of werden helaas op technische werkloosheid geplaatst. De kans bestaat dat de dagdagelijkse routine hierdoor nu wat verstoord is geraakt. Het is daarom belangrijk om terug je ritme te vinden. Hier zijn enkele aandachtspunten:

  • Wat is je geschikte slaapcyclus?
  • Welk dieet past het beste bij jou?
  • Ga dagelijks bewegen
  • Beoefen een leuke hobby

Beweeg

We zitten allemaal al zo vaak neer. Dit is natuurlijk slecht voor onze conditie en onze lichaamsfuncties. Niet-essentiële winkels zijn allemaal gesloten waaronder ook sportcentra en zwembaden. Wat nu? Wel, uit onderzoek blijkt dat we eigenlijk niet erg veel moeten doen om ons lichaam te onderhouden. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat als we dagelijks minstens 30 minuten gaan wandelen dit voor ons lichaam al heel goed is. Vooral voor het neurologische en cardiovasculaire systeem. Je hoeft dus helemaal geen grote sporter te zijn.

Dieet

  • Vermijd bewerkte voeding met veel suiker, vetten en kunstmatige toevoegingen
  • Streef naar een gevarieerde voeding met daarin 500g groenten per dag
  • Balanceer je bord goed met de juiste nutriënten: 50% groenten en fruit, 25% volkoren granen, 25% proteïnen (limiteer rood vlees)
  • Drink voldoende water of thee

Neem afstand!

‘Flatten the curve’, neem afstand van elkaar en vermijd niet-essentiële verplaatsingen. Alleen zo kunnen we het virus indijken en het samen bestrijden. Moet je dan toch ergens zijn, naar de winkel of naar je werk, houd dan 1,5m afstand van de mensen rondom je. Met deze interactieve tool kom je terecht op een simulatie die deze stelling verduidelijkt.

Goede hygiëne!

Het coronavirus is niet bestand tegen het wassen van de handen met zeep. Indien je je handen niet kan wassen gebruik je best ontsmettende handgel. Was dus in ieder geval regelmatig je handen! Gebruik papieren zakdoekjes als je hoest of niest en gooi deze daarna weg. Heb je geen zakdoekje bij dan gebruik je de binnenkant van je elleboog.

Geef je lichaam de juiste bouwstenen

Voorkom infectie

Het virus moet op zoveel mogelijk niveaus beperkt worden zodat het de beschermingsbarrières van het lichaam niet kan doordringen. Dat begint met regelmatig je handen te wassen en afstand te houden van mensen rondom je. Verder kan je dit aanvullen met fytonutriënten zoals vitamine C, D3, selenium en zink.

Stop de replicatie

Virussen vermenigvuldigen zich in het lichaam. COVID-19 is hier geen uitzondering op. Fytonutriënten die dit proces kunnen vertragen zijn: Berberine, kurkuma, oregano-extract, vitamine C en D, zilverhydrosol en zink.

Versterk je immuniteit

Je immuniteit is sterk afhankelijk van je levensstijl, voedingsgewoontes, onderliggende ziektes of erfelijke belasting. Als aanvulling op bovenstaande adviezen kan je kiezen voor een globale versterking van de thymusklier met een thymusextract. De thymusklier is namelijk sterk gelinkt aan je immuunsysteem. Deze klier staat mee in voor het aanmaken van T-cellen (T-lymfocyten).

Cellulaire gezondheid

Het bestrijden van een virale infectie eist vaak zijn tol op ons lichaam. Dit heeft ook gevolgen op cellulair vlak. Dan denken we aan ontstekingsresten of virale reststoffen. Dit kan op termijn mogelijks chronische infecties veroorzaken. We kunnen dit verbeteren door lichaamsbeweging, minder koolhydraten te eten en eventueel enzymensupplementen in te nemen. Manuele stimulatie van de lymfeklieren kan ook nuttig zijn om de afvalstoffen van het lichaam af te voeren.

Geef een antwoord