Tuina

Tuina, mogelijks de oudste vorm van manuele therapie in het Oosten. Volgens een legende was Bian Que (310 BC) één van de eerste TCM-dokters in China. De eerste scholen en gezondheidsafdelingen voor tuina werden al opgezet in het jaar 230. Tuina heeft dus duidelijk een groot verleden en veel evolutie gekend.
Wat is tuina nu eigenlijk? Het woord bestaat uit twee begrippen: ‘tui’ en ‘na’. Beide refereren naar een handgreep die bij een behandeling kan gebruikt worden. ‘Tui’ betekent letterlijk ‘duwen’ en ‘na’ betekent ‘grijpen’. Tuina kan men het beste omschrijven als het geheel van manuele technieken zoals massage, acupressuur, mobilisatie en manipulatie van gewrichten.

Therapie

Een tuinatherapeut zal met zijn behandelingen telkens naar balans zoeken. Zo kunnen acupunctuurpunten snel en drainerend gemasseerd worden of juist traag en versterkend. Bepaalde zones kunnen verwarmd worden door snelle frictie of juist afgekoeld worden door verspreidende massagetechnieken. Net zoals de acupuncturist zal de tuinatherapeut ook op zoek gaan naar één of meerdere meridianen die de oorzaak zijn van de klachten. Afhankelijk van de bevindingen worden deze dan gedraineerd of juist gestimuleerd.
De meeste mensen komen op bezoek bij een tuinatherapeut omwille van pijnklachten. Belangrijk is om de spanning in de weke delen, zoals de spieren, te verlagen en zo de pijn te verminderen. “Waar er pijn is, moet er spierspanning zijn en omgekeerd.”Dit wordt bereikt door de bloedcirculatie te verhogen, door rekking, door bewegingen, door het verspreiden van oedeem (vocht) zodat dit gemakkelijker absorbeert en door het doorbreken van verklevingen. Door tuinatechnieken toe te passen op het lichaam stimuleert de therapeut het lichaamseigen genezingsproces.

Indicaties voor tuina

Heb je last van één van onderstaande klachten dan is de kans groot dat tuina een goede invloed zal hebben!

• Rug- en nekklachten
  • Bewegingsbeperkingen
  • Stijfheid
  • Tenniselleboog
  • Carpaal tunnel syndroom
  • Frozen shoulder

Tuina kan ook gebruikt worden om de algemene gezondheid te onderhouden (preventief).

Contra-indicaties voor tuina

• Open wonden en bloedingen
  • Breuken
  • Infectieuze aandoeningen
  • Kanker
  • Ernstige inwendige aandoeningen
  • Huidaandoeningen
  • Zwangerschap

Wat mag ik verwachten na een behandeling?

Bij acute klachten zou de pijn en last minstens 20 tot 30% minder moeten zijn. Klachten die al langer aanhouden zullen ook langer behandeld moeten worden. Eventueel zal ook gekeken worden naar houding, eetgewoontes en ademhaling.
Pijn of stijfheid na de behandeling tot maximaal de dag nadien kunnen voorvallen. Dit gaat vanzelf terug weg.

Laat een reactie achter