Vitamine d

Het is geweten dat vitamine D een ondersteunende invloed heeft op het immuunsysteem, een gezonde botaanmaak en het behoud van gezond spierweefsel. Het belang van voldoende inname van vitamine D is dus niet te onderschatten. Nochtans hebben veel mensen een chronisch tekort aan vitamine D. Volgens Hoge A. et al. Nutr. Res. (2015) kan een tekort in de winter oplopen tot ongeveer 67% bij de Belgische bevolking.

Een aanwezigheid van meer dan 80 nmol/l vitamine D-bloedwaarde wordt aangenomen als optimaal. Ongeveer twee derde wordt opgenomen door blootstelling aan zonlicht, de rest nemen we op in onze voeding. De belangrijkste voedingsbronnen van vitamine D zijn vlees en vleesproducten, vet en olie en melkproducten en substituten.

Oorzaken van vitamine D-tekort:

  • Te weinig blootstelling aan zonlicht door te veel binnenshuis te zijn, kleding en geografische ligging.
  • Het innemen van bepaalde medicatie zoals anti-epileptica en cholesterolremmers.
  • Overgewicht waardoor de verdeling van vitamine D minder efficiënt is.
  • Door de luchtverontreiniging worden UV-stralen meer geblokkeerd waardoor dit ook kan bijdragen aan een verminderde aanmaak van vitamine D.
  • Magnesiumtekort kan de vitamine D-benutting verstoren.
  • Genetische en gastro-intestinale defecten kunnen de opname van vitamine D verminderen.

Tips:

Hoe kan je er dan wel voor zorgen dat je vitamine D-pijl goed blijft?

  1. Eerst en vooral wil je streven naar een vitamine D-pijl van tussen de vijtig en honderd nmol/l. Liefst meer dan tachtig nmol/l.
  2. Zorg voor een evenwichtig dieet waar vlees, vis en melkproducten in voorkomen.
  3. Tracht iedere dag tussen 11.00u en 15.00u minstens een halfuur zonlicht op te nemen.
  4. Indien je voedingssupplementen inneemt neem je best D3-supplementen die geëmulgeerd zijn. Dit zorgt voor een betere opname van het lichaam.

Opgelet!

Een langdurig teveel aan vitamine D kan schade aan het hart, de nieren en de bloedvaten veroorzaken. Dit is echter zeer zeldzaam. Staak het innemen van vitamine D indien je last krijgt van misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie.

Geef een antwoord