Vuurcupping

Cupping of myofasciale decompensatie wordt vaak gebruikt door oosterse therapeuten. Mensen met klachten zoals spierpijn, stijfheid, verklevingen na operaties … kunnen met cuppingtherapie geholpen worden.

Vuurcupping

Door vuur in de glazen cup te houden wordt de ruimte in de cup vacuüm getrokken. Door deze snel op de huid te plaatsen wordt de huid en het onderliggende weefsel naar boven getrokken. Door een bepaalde techniek kan de therapeut bij Praktijk Hanssens zelf beslissen hoe fel het weefsel naar boven getrokken wordt. Cuppingtherapie maakt het mogelijk om zeer lokaal te behandelen. Het ontspant de spieren en pezen en zorgt voor een betere doorbloeding. Erg handig als je stijfheid van bepaalde spiergroepen wil opheffen! Ook worden lokale toxines er op deze manier uitgehaald. Voor elke groep spieren zijn andere groottes van cups beschikbaar.
Meestal wil de therapeut een stijve of pijnlijke zone ontlasten. Daarvoor zijn vaak meerdere cups nodig. Een combinatie tussen verschillende grootte van cups kan ook toegepast worden. Afhankelijk van de reactie op de behandelde locatie kunnen de cups vijf tot wel twintig minuten op de zone blijven voor een zo goed mogelijk resultaat.

Cups

Soms denken mensen dat cuppingtherapie pijn doet en erg warm aanvoelt. Niets is minder waar. In het begin kan de patiënt een lichte tractie voelen, maar deze is na enkele seconden niet meer voelbaar. De vlam waarmee de therapeut werkt komt nooit in aanraking met de huid. De warmte die in de cup gaat wordt deels overgezet naar de huid waardoor het vacuüm ontstaat. Dit vertaalt zich in een aangename warmte.

Cuppingtherapie verhoogt lokaal het histaminegehalte en dit activeert ons afweersysteem. Op de plaats van de cups komen er bepaalde stoffen vrij waardoor het bloedvat verwijdt en er roodheid onstaat. Ook is er een betere doorlaatbaarheid van het bloedplasma. Dit promoot de genezing!