Wil jij ook beter slapen?

De realiteit is zo dat heel veel mensen last hebben van slaapproblemen. Dit heeft een grote invloed op onze lichamelijke én geestelijke gezondheid. Hieronder geeft dokter Deepak Chopra enkele tips om je slaap te verbeteren.

1. Maak tijd om te slapen.
Kruip vóór 22.00 uur in je bed en best ook elke dag op hetzelfde tijdstip. Sta ook steeds weer op hetzelfde tijdstip op. 

2. Kijk uit wanneer en wat je eet.
Een paar uur voor het slapengaan kan je best grote maaltijden vermijden. Een licht diner is daarom ideaal. Ook beperk je best de inname van vloeistoffen voor het slapengaan om nachtelijke uitstapjes naar de badkamer te vermijden. 

3. Nicotine, cafeïne of alcohol verstoren de slaap.

4. Beweeg na de maaltijd.
Een korte wandeling na de avondmaaltijd of rustige yoga zullen de slaap bevorderen. Lichte beweging geeft een betere slaap waardoor je sneller in slaap valt en geniet van diepere rust. Echt sporten vlak voor het slapengaan is echter af te raden.

5. Doe elke avond hetzelfde ritueel.
Je kan het beste voor het slapengaan even geen televisie, computer of sociale media toelaten. Deze felle lichten kunnen de slaap verstoren. In de plaats hiervan kan je een ontspannende douche of bad nemen, iets lezen, rustgevende muziek beluisteren of een warme kruidenthee drinken om je lichaam volledig te laten ontspannen.

6. Creëer een comfortabele slaapomgeving.
Houd de slaapkamer aantrekkelijk, stil en koel voor een ontspannen en rustgevende slaap.

7. Voer een ontspannende lichaamsscan uit.
Eenmaal in bed laat je elk lichaamsdeel toe om de eventuele spanning die doorheen de dag ontstaan is weg te nemen. Aanvullend kan je slaapverwekkende meditatie beoefenen om de geest te kalmeren.

8. Vermijd dutjes overdag.
Door geen dutjes te doen overdag, vooral in de middag, zal je ’s nachts beter slapen. Een goede gezondheid begint dus met weinig stress overdag en een goede nachtrust! Dagelijkse meditatie is daarom ten zeerste aan te raden bij mensen die veel te maken krijgen met stress en drukte in het dagelijkse leven.

Praktijk Hanssens kan slapeloosheid aanpakken door het geven van sessies ooracupunctuur. Dit eventueel in combinatie met aanvullende supplementen die de slaap stimuleren en de stress overdag minimaliseren.  In 2014 werd er in China een onderzoek gedaan over ooracupuntuur tegen slapeloosheid.  Deze studie is een meta-analyse van 8 individuele studies waarbij 894 patiënten betrokken waren. De technieken die gebruikt werden waren ooracupuntuur, nepacupunctuur, placebo-auriculaire acupunctuur en blanco controle. Ooracupunctuur liet de meeste verbetering zien in Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI), slaaplatentie en slaapwektijden. Er kon geconcludeerd worden dat ooracupunctuur de slaapkwaliteit bij primaire slapeloosheid effectief kan verbeteren!

Geef een antwoord